Ammatillisesta koulutuksesta ei säästetä!

Perjantai 29.11.2024

Kuntaliiton Keskustan valtuuskuntaryhmä:

Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat väärä säästökohde

Petteri Orpon (kokhallitus leikkaa ammatillisesta koulutuksesta 120 miljoonaa euroa. Samalla kertoimet, joilla valtio rahoittaa ammatillista koulutusta, muuttuvat. Hallituksen säästöt osuvat suomalaisiin nuoriin ja kuntiin monin eri tavoin.

Hallituksen säästöt toteutetaan opetusta leikkaamallaKokonaisia koulutusaloja lakkautetaan alueilta, aloituspaikkoja ja lähiopetusta vähennetään sekä ryhmäkokoja kasvatetaan ammattitaitovaatimusten pysyessä kuitenkin samana. Eläkejärjestelyillä tai irtisanomisilla vähennetään opettajia eikä uusia palkata tilalle. 

Usealla alalla ja myös alueella työvoimapulaan ei ole pystytty vastaamaan enää vuosiin. Osaajia ei ole. Leikkausten vuoksi ammattitaidon taso kärsii, työllistymismahdollisuudet heikkenevät ja valtion verorahoilla rahoitettava koulutus valuu hukkaan. 

Rahoituskertoimien muutos vaikuttaa myös muunto- ja täydennyskoulutukseen. Painopiste siirtyy ensimmäistä tutkintoa suorittaviin, joka tarkoittaa aikuiskoulutuksen alasajoa. Miten käy työkyvyn säilymisen työelämässä, jossa työkuorma kasvaa eläkeiän siirtyessä entistä kauemmas? 

Toisen asteen ammatillinen koulutus on kunnille tärkeä elinvoimatekijä. Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä muistuttaa, että suomalaisissa kunnissa rakennetaan maamme tulevaisuutta. Kasvatamme ja koulutamme nuoret ammattiin asti. Ensi vuoden alusta TE-uudistuksen myötä vastuu työllisyyden edistämisestä siirtyy kunnille. Miten hoitaa työllisyyttä, jos keskeinen väline eli koulutuspaikat puuttuvat

Nuorten pahoinvointi ja elämänhallinnan haasteet ovat olleet arkipäivää jo pitkään suomalaisissa kunnissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Samaan aikaan Orpon hallitusväläyttelee rahoitusmallia, joissa oppilaitokset saisivat enemmän rahaa erityistä tukea tarvitsevista oppilaista. Pystymmekö turvaamaan jatkosslaadukkaan opetuksen sitä hakemaan tulleille opiskelijoille? Vastaako opettajien koulutus lisääntyvää oppilashuolto- ja sosiaalityötä? Miten käy opettajien jaksamisen?

Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä toteaa, että hallituksen esittämät leikkaukset ovat ristiriidassa osaamistason nostonjatkuvan oppimisen tavoitteiden ja kunnille siirtyvän työllisyydenhoidon kanssa ja ne heikentävät mahdollisuutta alan vaihtamiseen ja työssä jaksamiseen eläkeikään asti. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset tulee perua.

IMG_0582.jpeg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koulutus, ammatillinen koulutus, Keskusta

Tyttövoimaa!

Keskiviikko 11.10.2017 - Mirja Vehkaperä

Tänään keskiviikkona vietämme kansainvälistä tyttöjen päivää. Onnea tytöt! Jokaisella tytöllä maailmassa pitäisi olla mahdollisuus koulutukseen, toimeentuloon, kasvaa turvassa väkivallalta ja syrjinnältä, päättää itse naimisiin menostaan ja perheen perustamisesta sekä osallistua yhteiskunnan rakentamiseen. Näin ei aina ole. Tytöt ja naiset kohtaavat syrjintää ja epätasa-arvoa  eri puolilla maailmaan. 

Tutkimustenkin mukaan yksi parhaimmista keinoista vähentää köyhyyttä maailmassa on tyttöjen koulutus. Pekingissä vuonna 1995 järjestetyn neljännen naisten asemaa käsitelleen maailmankonferenssin merkittävin anti, Pekingin julistus ja toimintaohjelma, linjasi muun muassa, että kasvatus ja koulutus ovat ihmisoikeus ja välttämätön keino tasa-arvon, kehityksen ja rauhan saavuttamiseksi. 

Noin 62 miljoonaa tyttöä ei maailmassa pääsee kouluun. Koulutuksen esteitä on monia. Osalla perheistä ei ole varaa kouluttaa kaikkia lapsiaan ja usein silloin vanhemmat kouluttavat vain poikansa. Myös lapsiavioliitot ja varhainen äidiksi tulo ovat yksi syy tyttöjen opintojen keskeytymiseen. Yli 64 miljoonaa tyttöä maailmassa on avioitunut alaikäisinä. Suurin osa heistä vasten tahtoaan. Tyttöjen koulutustason nostaminen vaurastuttaa yhteiskuntaa. Hyvän peruskoulutuksen saanut tyttö avioituu ja hankkii lapsia todennäköisemmin vasta aikuisena, huolehtii omasta ja perheen terveydestä sekä tuntee omat oikeutensa.

Sukupuolten välinen tasa-arvo on ollut jo kauan tärkeä osa Suomen kehityspolitiikkaa. Onneksi on olemassa monia keinoja auttaa tasa-arvon ja ihmisoikeuksien toteutumista. Päättäjinä voimme vaikuttaa ratkaisullamme, millaiseksi muovaamme yhteiskuntaa ja maailmaa tytöille. Jokainen meistä voi osallistua esimerkiksi osallistumalla vapaehtoistyöhön, lahjoittamalla tai levittämällä tietoa tyttöjen asemasta maailmassa. Kaikki erittäin tärkeitä keinoja.  

Vaikka tämä päivä on muistutus siitä, kuinka paljon meillä on tehtävää tyttöjen oikeuksien ja tasa-arvon puolesta, samalla se on juhlapäivä maailman tytöille. Tytöissä on valtava potentiaali ja mahdollisuus. Tyttöjen aseman parantaminen heijastaa koko yhteisöön ja yhteiskuntaan. Meidän tehtävänä on tukea heitä ja luoda maailma, jossa kaikki tytöt ja naiset ovat tasa-arvoisessa asemassa ja pääsevät toteuttamaan itseään ilman syrjintää.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tyttöjen päivä, tasa-arvo, ihmisoikeudet, koulutus

Uuden peruskoulun puolesta

Torstai 5.12.2013

Nyt ne sitten tulivat. Maailmanlaajuiset peruskoululaisten Pisa-tulokset. Kirjoittamisen, luetun ymmärtämisen, luonnontieteiden ja matematiikan mittauksilla osaamisemme ovat heikentyneet ja erityisesti Aasian maat kirineet listojen kärkeen. Kun itseruoskinnan päivät on pidetty, katsetta on suunnattava tulevaan. Koulutus tulee olla edelleen pienen kansamme ylpeyden aihe.

koululaiset_oulu.jpg

Korvensuoran koululaiset Oulussa vaativat homeista kouluunsa remonttiin keväällä 2013

Peruskoulutus tarvitsee tiukan tilanneanalyysin alan ammattilaisten toimesta. Yksin Pisa-tulokset eivät riitä kertomaan koulutuksen vahvuuksista ja epäkohdista. Tutkimustieto oppilasaineksen muutoksista, opetushenkilökunnan osaamistasosta, käytössä olevista pedagogisista menetelmistä ja koulutuksen resursseista auttavat hahmottamaan peruskoulutuksen todellisen tilanteen.

Hallituksen leikkauslistat koulutuksesta on peruttava välittömästi. Tarvitsemme uudistamistyöhön lisää taloudellisia resursseja. Tilannetta ei helpota yhtään tehty linjaus oppivelvollisuusiän nostosta 17 vuoteen. Koulutustakuu tarvitsee täsmätoimia koulupudokkaiden auttamiseksi.

Osaava ja innostunut opetushenkilökunta on voimavaramme. Opettajakoulutuksen remontti on tehtävä välittömästi. Opettajat tarvitsevat uusia pedagogisia työtapoja, eväitä erilaisten oppilaiden huomioimiseen ja työn päivittämistä yhteiskunnan vaatimusten tasolle.

Raja-aidat varhaiskasvatuksen, yhtenäisen peruskoulun ja toisen asteen välillä ovat kaatuneet. Miksei tämä näy myös opetushenkilökunnan koulutuksessa? Uskallan nostaa keskustelua myös opettajien palkkauksesta, työoloista, täydennyskoulutustarpeesta sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyökyvystä.

Kun opiskelin itse luokanopettajaksi, kuului opintoihin av-välineiden hallinnassa piirtoheitin. Opetusteknologia on muuttunut vauhdilla ja uusia apuvälineitä on tullut liukuhihnalla. Tekniikkaa on pystyttävä soveltamaan luonnollisesti koulutuksessa. Älytaulut, dataprojektorit ja tietokoneet menettävät merkityksen, ellei oppisisältöjä kehitetä ja uudisteta. Teknologia ei ole itsetarkoitus vaan väline uuden oppimisessa. Meillä on paljon mahdollisuuksia uusien oppimisympäristöjen rakentamisessa.

Aivan toinen luku on peruskoulun sisältöjen, tuntijaon ja opetettavien aineiden uudistustyö. Viimeisin harjoitus kariutui talouskysymyksiin. Pisa-tulokset antavat signaaleja osaamisestamme. Aine- ja aihekokonaisuuksia pitää pystyä ravistelemaan.

Kasvu ja oppiminen ovat hyvin yksilöllisiä asioita. Kasvatusvastuuta ei voida ulkoistaa yksin yhteiskunnalle, eikä koulutuspaineita opettajille. Ratkaisevassa roolissa ovat myös lasten ja perheiden asenteet koulumaailmaa kohtaan. Vaadimmeko opiskelijoilta liikaa vai liian vähän? Miksi lapset eivät viihdy koulussa? Ovatko vanhemmat peruskoulun voimavara vai rasite? Eriytyykö opetus liikaa oppilaiden ja koulujen välillä? Meillä on oiva tilaisuus käydä rakentavaa vuoropuhelua peruskoulun kehittämisestä. Tähän työhön olen itse valmis mukaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: peruskoulu, PISA, opettajankoulutus, oppivelvollisuus