Liikenteen palvelut murroksessa

Share |

Tiistai 18.4.2017



Tänään oli aika palata pääsiäistauolta takaisin Arkadianmäelle. Kuntavaalit ovat takanapäin ja eduskunnassa menemme kovaa vauhtia kohti hallituksen puoliväliriiheä. Heti työviikon alkajaisiksi täysistunnossa oli vuorossa toinen käsittely liikennekaaresta. Ensimmäinen käsittely käytiin juuri ennen pääsiäistä.

Liikennekaari, jonka nimi muuttui muotoon ”laki liikenteen palvelusta”, vie meidät liikenteen palveluissa 2000-luvulta eteenpäin. Tahtotilana on ollut purkaa normeja ja luoda toimintaympäristöä uusille liikenteen palveluille. Henkilö- ja tavaraliikennettä on uudistettu ja lainsäädäntöä yhtenäistetty, digitalisaatiota ja matkaketjuja on parannettu ja yhteistä lippujärjestelmää odotetaan kaikkiin eri liikennevälineisiin. 

Keskustelua on käyty paljon siitä, mitä tulee tapahtumaan maaseudun liikennepalveluille. Palveluita yhdistetään toisiinsa niin, että tulevaisuudessa esimerkiksi postipalvelut, henkilöliikenne, kaupalliset palvelut sekä mitkä tahansa järjestämät lakisääteiset palvelut voidaan laittaa yhteen ja kuljettaa niitä eri puolille kuntaa ja kuntakeskuksia. Liikennepalvelujen integraatio pyritään tekemään saumattomaksi kuljetusketjuksi, joka helpottaa kansalaisten arkea. Nyt annetaan tilaa ja päätösvaltaa kehittää kuljetuspalveluita alueelliset olosuhteet huomioiden ja asiakaslähtöisesti.

Omassa maakunnassani on esimerkiksi olemassa kuntakohtainen liikennekaari tai omanlainen viritys, jossa käydään läpi kaikki yhden kunnan käyttämät liikkumispalvelut ja -muodot. Tämä on hyvin järkiperäistä siinäkin mielessä, jos halutaan yhdistää esimerkiksi koulu- tai palvelukyytejä ja miettiä kustannustehokkuutta ja järkevyyttä siihen, miten ihmisiä saadaan liikkumaan eri muodoilla palveluitten perään. Tämä mahdollistaa myöskin uutta yrittäjyyttä.

Liikenteeseen käytetään tällä hetkellä 30 miljardia euroa vuositasolla. Se on valtavan iso potti. Jos haluamme nostaa Suomen kilpailukykyä, niin erityisesti henkilö- ja tavaraliikenteessä me tarvitsemme tehokkuutta, toimintavarmuutta ja kustannusten laskua niin käyttäjien kuin yrittäjien osalta. Maailma muuttuu ympärillämme ja myöskin liikennettä koskevien lakien on muututtava.

Kaikki uusi tuo ilmaan epävarmuutta sekä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Minäkin olen huolissani, mutta en allekirjoita opposition huuteluita taksialan kaaoksesta ja villin lännen meiningistä. Valiokunnassa olemme ottaneet huomioon taksien luotettavuuden. Haluamme, että myös jatkossa vaatimuksena on taksilupa sekä ajolupa ja ajoneuvon tulee täyttää tarvittavat kriteerit. Kuljettajalla tai ammatinharjoittajalla ei saa olla rikostaustaa ja toimipaikka tulee olla Suomessa. Pätevyysvaatimuksia on listattu paljon ja kuljettajan tulee suorittaa ammattipätevyyttä mittaava koe.

Kaiken kaikkinensa voidaan sanoa, että olemme uuden edessä. Liikenteen palvelut muuttuvat lainsäädännöstä huolimatta. Olemme nähneet muutoksen tuulia jo linja-autopuolella ja raideliikenteessä. Taksialaa kehittämällä voimme luoda yhtenäisiä matkaketjuja näiden palvelujen välillä entistä paremmin.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini