Liikennettä, väyliä ja rahoitustaTorstai 19.1.2017 Tarve autoilun, väylien ja liikenteen rahoituksen isoon remonttiin on olemassa. Liikenteestä kerättävien maksujen ja verojen osuus on noin 7 miljardia euroa vuodessa. Silti tiestö, raiteet ja perusinfra rapautuu enemmän, kuin saamme korjattua. Suoran budjettirahoituksen panostukset infran korjaukseen, ylläpitoon ja uusiin väylähankkeisiin on liian alhaisella tasolla. Mitä tilalle?
Voidaanko suomalaisten liikennepalveluita uudistaa? Voidaanko autoilun verotusta uudistaa? Voidaanko liikenteen päästöjä alentaa? Voidaanko autokantaa uudistaa? Voiko suomalainen sijoittaa suomalaiseen infraan?
Liikennepolitiikkaan tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Verot ja maksut poukkoilevat, liikennehankkeet elävät hallituskausien mukaan ja infran korjausvelka eivät tule hoidetuksi nykyisellä mallilla. Tarvitaan yli hallituskausien menevä, koko liikennesektorin huomioiva ja uusien liikennepalveluiden mahdollistava malli.
Nyt julkistettu liikenneverkkouudistus antaa hyvän pohjan keskusteluun. Sitä on syytä makustella huolella. Postia onkin jo lähetetty mustien seurantalaatikoiden ja autoilun verouudistusten osalta. Nähkää kokonaisuus. Yksittäiseen autoveroon on helppo ottaa kantaa, mutta entä uudet rahoitusmallit tiestön rakentamiseen?
Odotan vilkasta keskustelua. Olen itse perjantaina Ylen Radio ykkösen aamuhaastattelussa liikenneverkkoasioissa perjantaina klo 8 jälkeen. |