Hallituksen vaaliohjelma eteläänKeskiviikko 25.6.2014 klo 9.54 Verenpaineeni nousi, kun luin Stubbin hallitusohjelman. Pikemminkin kyseessä on hallituspuolueiden vaaliohjelma. On käsittämätöntä, että Stubbin hallituksen maantieteellinen näkemys kilpailukykyisestä Suomesta rajoittuu Tampereen eteläpuolisiin osiin. Nykyinen hallitus haluaa pakata koko Suomen metrojen, ratikoiden ja ratojen varrelle. On harmillista, että eduskunnassa joudutaan käymään tätä pohjoinen-etelä -keskustelua. Mutta kun valtioneuvostossa ei istu Pietarsaaren pohjoispuolelta olevaa ministeriä, niin tämä hallitus näyttää linjallaan sen, minne satsataan. Etelään. Pohjoisen mahdollisuudet jäävät nyt käyttämättä. Arktisuus kuitataan ainoastaan yhden merikaapelin avulla - että sitä selvitetään. Arktisuus on paljon muutakin. Pohjoisen luonnonvarat sijaitsevat Pohjois- ja Itä-Suomessa. Matkailusta on uusia työpaikkoja luvassa, kaivannaisteollisuus, kotimainen energia ja ruoantuotanto, perusteollisuus, kaikki nämä sijaitsevat Kehä kolmosen ulkopuolella. Hallitusohjelma ei sisältänyt minkäänlaisia uusia työkaluja nostamaan Pohjois-Suomen mahdollisuuksia esille. Tästä olen äärimmäisen pettynyt. Suuret liikennehankkeet liikennepoliittisen selonteon ulkopuolelta puhututtivat eduskuntaa eilen. Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä. Meillä ei ole varaa tässä tilanteessa - kun valtion velka on lähes 100 miljardia euroa ja joka vuosi sitä otetaan 8 miljardin euron verran - näin mittaviin ja isoihin uusiin investointeihin. Tarvitsemme kipeästi rahaa perusväylänpitoon, ja ”vain” 100 miljoonan euron korotuskin olisi ollut nyt tarpeen. Meidän valtatiemme pohjoisessakin alkavat rapistua niin, ettei ole enää kyse vain siitä, että päällystetäänkö vai ei. Kaksoisraide Oulu-Seinäjoki odottaa sekin vielä päätöstään. Rakenneuudistuksista, energiaratkaisuista ja lapsi- ja perhepolitiikasta jäi tässä hallitusohjelmassa paljon sanomatta. Ja näissä nimenomaan on paljon tekemistä tämän vaalikauden loppuun saakka. Muistiinpanoja eduskunnan keskustelusta Stubbin hallitusohjelmasta |
Avainsanat: Stubb, hallitusohjelma, etelä, pohjoinen |
|
27.6.2014 3.29
Sam Tsutsunen
Onpa typerä ja katkera kirjoitus. Koska Keskusta on alkanut vastustaa maakuntaan tulevia kaupunkiraiderahoja? Metropolialueen ylilyötyjä loputtomia jättihankkeita kai Keskustan ennemmin pitäisi vastustaa kuin korkean työttömyyden kanssa kamppailevan maakuntakasvukeskuksen pienhanketta. |
27.6.2014 7.12
Juha Joki
Tampereen raitiotietä on nyt suunniteltu viime vaiheessaan 15 vuotta, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että kustannuskatoksi on asetettu 250 Me, josta valtion osuus on 75 Me. Se on tietenkin iso summa, mutta vain murto-osa pk-seudun paikallisliikennehankkeista eli Pisarasta ja Länsimetron jatkeesta. Näiden kustannus valtiolle on lähes miljardi. Tampereen rahoja vastustamalla pohjoisempi Suomi ei saa mitään lisää. Oikeampi vastus tulisi kohdistaa Helsingin seudun hankkeiden valtionosuuksiin. Ne hankkeet tosin taitavat olla sekä valmistelultaan että rahoitukseltaan tunneliveljien suojeluksessa. |
27.6.2014 7.16
Jouni Wallander
Miksi kritisoit nimenomaan Tampereen raiderahoja? Helsingin pisaraan ja Espoon metrojatkoon päätettiin kuitenkin investoida moninkertaisesti Tampereeseen verrattuna, vaikka niiden hyöty-kustannus-suhteet ovat paljon Tamperetta huonompia. |
27.6.2014 8.13
Juha Joki
Tampereen raitiotie ei ole Liikennepoliittisen selonteon ulkopuolella: http://ratikka.info/2014/02/liikennepoliittinen-selonteko-2012/ |
27.6.2014 10.44
Tommi Mannila
"Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä. Meillä ei ole varaa tässä tilanteessa - kun valtion velka on lähes 100 miljardia euroa ja joka vuosi sitä otetaan 8 miljardin euron verran - näin mittaviin ja isoihin uusiin investointeihin." |
27.6.2014 18.17
Matti Saastamoinen
Velkaisen valtiontalouden kannalta on paljon merkittävämpi ongelma se, ettei vienti vedä, kuin se, ettei Etelä-Suomen joukkoliikenne vedä. |
27.6.2014 20.39
Juha Joki
Tampereen hankkeesta saa hyvää tietoa hankkeen sivuilta: http://www.tampere.fi/liikennejakadut/projektit/kaupunkiraitiotie.html. Siellä on yleissuunnitelmat yms. luettavissa. |
28.6.2014 0.33
Artat
"Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä." |
Olen samaa mieltä.
Ne varat, jotka ollaan kohdentamassa rataverkoston rakentamiseen joukkoliikenteen hyväksi Tampereelle, olisi ehdottomasti pitänyt kohdentaa rautatien rakentamiseksi pohjoisen kaivannaisteollisuuden tarpeisiin.
Toisin kuin kaivannaisteollisuus, tamperelaisen joukkoliikenteen edistäminen ei ihmeemmin lisää kansallisvarallisuuttamme, eikä varsinkaan luo uusia pysyviä. työpaikkoja maahamme.
Varsinkin Savukosken Soklin rikkaan fosfaattiesiintymän hyödyntämistä pitää valtiovallan toimesta infrastruktuurin rakentamisen keinoin edistää.