Hallituksen vaaliohjelma etelään

Share |

Keskiviikko 25.6.2014 klo 9.54


Verenpaineeni nousi, kun luin Stubbin hallitusohjelman. Pikemminkin kyseessä on hallituspuolueiden vaaliohjelma. On käsittämätöntä, että Stubbin hallituksen maantieteellinen näkemys kilpailukykyisestä Suomesta rajoittuu Tampereen eteläpuolisiin osiin. Nykyinen hallitus haluaa pakata koko Suomen metrojen, ratikoiden ja ratojen varrelle.

On harmillista, että eduskunnassa joudutaan käymään tätä pohjoinen-etelä -keskustelua. Mutta kun valtioneuvostossa ei istu Pietarsaaren pohjoispuolelta olevaa ministeriä, niin tämä hallitus näyttää linjallaan sen, minne satsataan. Etelään.

Pohjoisen mahdollisuudet jäävät nyt käyttämättä. Arktisuus kuitataan ainoastaan yhden merikaapelin avulla - että sitä selvitetään. Arktisuus on paljon muutakin. Pohjoisen luonnonvarat sijaitsevat Pohjois- ja Itä-Suomessa. Matkailusta on uusia työpaikkoja luvassa, kaivannaisteollisuus, kotimainen energia ja ruoantuotanto, perusteollisuus, kaikki nämä sijaitsevat Kehä kolmosen ulkopuolella.

Hallitusohjelma ei sisältänyt minkäänlaisia uusia työkaluja nostamaan Pohjois-Suomen mahdollisuuksia esille. Tästä olen äärimmäisen pettynyt.

Suuret liikennehankkeet liikennepoliittisen selonteon ulkopuolelta puhututtivat eduskuntaa eilen. Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä. Meillä ei ole varaa tässä tilanteessa - kun valtion velka on lähes 100 miljardia euroa ja joka vuosi sitä otetaan 8 miljardin euron verran - näin mittaviin ja isoihin uusiin investointeihin.

Tarvitsemme kipeästi rahaa perusväylänpitoon, ja ”vain” 100 miljoonan euron korotuskin olisi ollut nyt tarpeen. Meidän valtatiemme pohjoisessakin alkavat rapistua niin, ettei ole enää kyse vain siitä, että päällystetäänkö vai ei. Kaksoisraide Oulu-Seinäjoki odottaa sekin vielä päätöstään.

Rakenneuudistuksista, energiaratkaisuista ja lapsi- ja perhepolitiikasta jäi tässä hallitusohjelmassa paljon sanomatta. Ja näissä nimenomaan on paljon tekemistä tämän vaalikauden loppuun saakka.

stubb_vaaliohjelma_muistiinpanot.jpg

Muistiinpanoja eduskunnan keskustelusta Stubbin hallitusohjelmasta

Avainsanat: Stubb, hallitusohjelma, etelä, pohjoinen


Kommentit

25.6.2014 18.41  Matti Saastamoinen

Olen samaa mieltä.

Ne varat, jotka ollaan kohdentamassa rataverkoston rakentamiseen joukkoliikenteen hyväksi Tampereelle, olisi ehdottomasti pitänyt kohdentaa rautatien rakentamiseksi pohjoisen kaivannaisteollisuuden tarpeisiin.

Toisin kuin kaivannaisteollisuus, tamperelaisen joukkoliikenteen edistäminen ei ihmeemmin lisää kansallisvarallisuuttamme, eikä varsinkaan luo uusia pysyviä. työpaikkoja maahamme.

Varsinkin Savukosken Soklin rikkaan fosfaattiesiintymän hyödyntämistä pitää valtiovallan toimesta infrastruktuurin rakentamisen keinoin edistää.

27.6.2014 3.29  Sam Tsutsunen

Onpa typerä ja katkera kirjoitus. Koska Keskusta on alkanut vastustaa maakuntaan tulevia kaupunkiraiderahoja? Metropolialueen ylilyötyjä loputtomia jättihankkeita kai Keskustan ennemmin pitäisi vastustaa kuin korkean työttömyyden kanssa kamppailevan maakuntakasvukeskuksen pienhanketta.

Ei ensimmäinen Kehä III:n ulkopuolelle annettava maakuntakeskuksen (Tre) marginaalinen raidetuki 75 M? ole Oulun tai pohjoisen ongelma, vaan se, että Keskusta ja muut hyväksyvät eduskunnassa läpi joka toinen kausi pk-seudun miljardihankkeita, joiden valtion ohjeiden mukaisesti laskettu hyöty-kustannussuhde (H/K) on kannattamaton.

Ajankohtaisista raidehankkeista Tampereen raitiotie on ylivoimaisesti kustannustehokkain valtiolle. LVM:n ohjeen mukaan sen laskettu H/K on 1,5, eli erittäin kannattava joukkoliikenne-yhdyskuntarakennehanke. Esim. Helsingin kaupunkijunien Pisara-rata ja erityisesti Espoon metron jatke, joka maksaa valtiolle yli 3 x enemmän, on H/K:n mukaan kannattamaton. Silti eduskunta päätti tukea metron jatketta. Sama koskee Pisaraa: hinta miljardin, eikä hanke hyödytä millään tavoin kaukojunaliikennettä, vaikka lobbarit ovat niin Oulua myötä uskotelleet.

Silloin kun hanke on kannattamaton, ja/tai sen lobbauksessa on käytetty kyseenalaisia väitteitä, tai hankkeessa on isoja epäselvyyksiä, on oikeasti aiheellista kritisoida. Tampereen hanke on kuitenkin 15 vuoden selvityshistorian ajalta kaikilta osin puhdas ja se on poikkeuksellisen läpinäkyvästi selvitetty kaikkien valtion itsensä antamien ohjeiden ja ohjeistuksien mukaan.

Suomea ei kehitetä vastustamalla kateellisena toisen maakuntakeskuksen peruspalvelua, asuntotuotantoa ja työllisyyttä vahvistavaa hanketta. Tietääkö Vehkaperä edes, että Tampereen työttömyys on kasvukaupunkien pahin? Mm. valtio on vienyt kaikki tärkeät työpaikat Tampereelta pois (VR, YLE, Hätäkeskus, Finavia).

Kaikista hölmöintä on oululaisena alkaa vastustaa Tampereen hanketta. Oulussa toimii raitiovaunutoimittaja Transtech ja se on Oulun läänin suurimpia työllistäjiä.

Tälläinen Vehkaperän esittämä typeryys vaan tuottaa vastustusta omille hankkeille silloin kun tukea tarvittaisiin muilta maakunnilta. Tuskin lähtevät tämän jälkeen pirkanmaalaiset Alataloa lukuun ottamatta innolla mukaan, kun Oulun alueelle jotain uutta halutaan. Pienestä tyhmyydestä saattaa kärsiä vielä koko alue.

27.6.2014 7.12  Juha Joki

Tampereen raitiotietä on nyt suunniteltu viime vaiheessaan 15 vuotta, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että kustannuskatoksi on asetettu 250 Me, josta valtion osuus on 75 Me. Se on tietenkin iso summa, mutta vain murto-osa pk-seudun paikallisliikennehankkeista eli Pisarasta ja Länsimetron jatkeesta. Näiden kustannus valtiolle on lähes miljardi. Tampereen rahoja vastustamalla pohjoisempi Suomi ei saa mitään lisää. Oikeampi vastus tulisi kohdistaa Helsingin seudun hankkeiden valtionosuuksiin. Ne hankkeet tosin taitavat olla sekä valmistelultaan että rahoitukseltaan tunneliveljien suojeluksessa.

27.6.2014 7.16  Jouni Wallander

Miksi kritisoit nimenomaan Tampereen raiderahoja? Helsingin pisaraan ja Espoon metrojatkoon päätettiin kuitenkin investoida moninkertaisesti Tampereeseen verrattuna, vaikka niiden hyöty-kustannus-suhteet ovat paljon Tamperetta huonompia.

Vai onko tässä sellainen logiikka, että PK-seudulle menee joka tapauksessa valtaosa rahoista, minkä jälkeen loppu Suomi joutuu tappelemaan jäljelle jäävistä hiluista? Etkö tällöin itse edistä etelä-pohjoinen-vastakkainasettelua?

27.6.2014 8.13  Juha Joki

Tampereen raitiotie ei ole Liikennepoliittisen selonteon ulkopuolella: http://ratikka.info/2014/02/liikennepoliittinen-selonteko-2012/

Totean vielä, etten missään nimessä vastusta pohjoisen järkeviä ratahankkeita, jos niihin on osoitettavissa kannattavuuden osoittamat H/K-laskelmat. Käyn usein Oulussa, joten esimerkiksi Seinäjoki-Oulu-ratahanke voisi olla mukava. Toivon vain, ettei kovin montaa "huutokoskea" enää Suomeen rakennettaisi. Lisäksi kiinnitän aina huomiota siihen, mikäli nyt esimerkiksi Tampereen raitiotiehanketta perusteettomasti torpataan samalla unohtaen PK-seudun massiiviset, isolla rahalla lobatut ja salassa eteenpäin vietävät hankkeet, kuten Pisara ja Länsimetro.

27.6.2014 10.44  Tommi Mannila

"Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä. Meillä ei ole varaa tässä tilanteessa - kun valtion velka on lähes 100 miljardia euroa ja joka vuosi sitä otetaan 8 miljardin euron verran - näin mittaviin ja isoihin uusiin investointeihin."

Eli sulle on ihan ok laittaa 100 miljoonaa euroa pisaraan ja 250 miljoonaa euroa länsimetron jatkeeseen (koko hankkeen kustannusarvio on jo 2 miljardia euroa), mutta valtion Tampereelle varaamat 75 miljoonaa euroa on aivan kohtuuton summa jota ei missään nimessä pitäisi Tampereelle antaa (vaikka tämä on näistä kolmesta joukkoliikennehankkeesta kaikista kustannustehokkain ja todennäköisesti ainoa joka maksaa myös itsensä takaisin)?

Politikoida saa ja ehkä pitääkin, mutta ei tälläisiä sammakoita kannata suustaan päästää.

27.6.2014 18.17  Matti Saastamoinen

Velkaisen valtiontalouden kannalta on paljon merkittävämpi ongelma se, ettei vienti vedä, kuin se, ettei Etelä-Suomen joukkoliikenne vedä.

Meillä on huutava pula ulkomailla kysyntää herättävistä, kilpailukykyisistä vientituotteista. Pohjois-Suomen kaivannaisteollisuuden hyödyntämiseksi alueen infrastruktuuriin sijoitetut varat tulevat edistämään vientiä, niin raaka-aineina, kuin myös jalosteinakin.

Jo Savukosken Soklin fosfaattimalmin rikastaminen apatiitiksi ja mahdollisesti edelleen fosforihapoksi, suuntautuu kokonaan vientiin. Onhan Suomessa jo tällä hetkellä Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos Siilinjärvellä, josta riittää maailmalla koko ajan hinnaltaan kallistuvaa fosforia kotimaan lannoiteteollisuuden tarpeisiin. Tämän ansiosta meillä on tämän alan tietotaitoa valmiiksi olemassa.

Ja sitä, että Soklin kaivosvaltaus kuuluu norjalaisen Yara yhtiön omistukseen, voisi hyödyntää houkuteltaessa norjalaisia mukaan Jäämeren rautatieyhteyden avaamisessa tarvittavaan rahoitukseen.

27.6.2014 20.39  Juha Joki

Tampereen hankkeesta saa hyvää tietoa hankkeen sivuilta: http://www.tampere.fi/liikennejakadut/projektit/kaupunkiraitiotie.html. Siellä on yleissuunnitelmat yms. luettavissa.

Liikenneviraston raportti, jossa Pisaran merkitys kaukoliikenteelle kumotaan, löytyy osoitteesta http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/ls_2014-01_helsingin_ratapihan_web.pdf

28.6.2014 0.33  Artat

"Tampereen ratikka on yksi suurimmista ylilyönneistä."

Tämä väite kaipaisi nyt todellakin hieman perusteluja. Vai onko niin, ettei kirjoittaja ole edes perehtynyt kyseiseen hankkeeseen ja kirjoittaa vain läpiä päähänsä?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini