Tapaamisia vaalikentillä

Share |

Torstai 8.5.2014 klo 10.59


Juna vie, juna tuo... Viime yö meni makuuvaunussa Kemijärveltä Helsinkiin. Miellyttävä kokemus. Ennen lähtöä sain keskustella asemahenkilökunnan kanssa yöjunayhteyden merkityksestä ja tulevaisuuden näkymistä. Kaikkein eniten lappilaiset kaipaavat ja tavitsevat seuduilleen paikallista työtä.

mirja_juna_kemijarvi_07052014.jpg

Kemijärven asemalla. Laukun kanssa auttaa pitäjäneuvos Mauno Kerkelä.

Uusiutuvat energiavarat ja niiden kestävä hyödyntäminen tuo työpaikkoja erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomeen. Puussa on tulevaisuus! Sallassa odotetaan Soklin kaivoksen avautumista. Nyt tarvitaan junayhteys kuljettamaan malmivaroja jalostettavaksi. Moni paikalla käynyt nykyisen hallituksen ministeri yhteyden olikin jo luvannut. Mitään ei kuitenkaan vielä näy eikä kuulu.

Keskustelunaiheet vaalitilaisuuksissa ja toritapahtumissa kulkevat aika samaa latua: kysellään unionin tarpeellisuudesta, kritisoidaan huonosti talouttaan hoitaneita euromaita, ihmetellään Ukrainan kriisiä ja Venäjän aikeita, kysellään Nato-kantaa.

vaalibussi_salla_07052014.jpg

Keskustan vaalibussi kiertää

Puhetta riittää myös kotimaan asioista. Nyt säpistään vain puolueiden henkilövalinnoista kun pitäisi keskittyä asioihin. Ensi viikolla keskustellaan eduskunnassa meidän tekemästämme välikysymyksestä työllisyyden hoidosta. Saa siinä hallitus todistella tekojaan.

Olen saanut matkaeväitä. Pudasjärven mehevä leipä on jo syöty, valokuvat, villasukat, muikut ja historiikit olen laittanut ilolla talteen.

Matka Brysseliin jatkuu. Tilaisuuksia, tapahtumia ja kohtaamisia on äitienpäivää lukuun ottamatta viikon jokaisena päivänä 25.5. äänestyspäivään asti. Tule mukaan ja vaikuta Eurooppa-asioihin!

Avainsanat: EU, vaalit, Salla, Kemijärvi


Kommentit

9.5.2014 8.52  Matti Saastamoinen

Lapin malmivarojen hyödyntämistä edistävä rautatie tulisi samalla ulottaa Norjan Kirkkoniemeen saakka.

Näin meille avautuisi jälleen Jäämeren satama käyttöömme. Jäämeren rautatieyhteyttä pitkin voisimme rahdata niin Norjan öljyä kuin myös nesteytettyä maakaasuakin. Soklin apatiitti olisi ainakin yksi merkittävä vientituote, sillä lannoitteissa tärkeän fosforin sanotaan olevan rajallisuutensa takia vielä maaöljyäkin nopeammin hupeneva raaka-aine.

Onhan myös olemassa suunnitelmia rautatien rakentamisesta Suomenlahden alitse Viroon. Sen jälkeen Keski-Eurooppaan olisi Jäämereltä nopea ja raideleveydeltään sama rautatieyhteys kuljettaa kaikkia niitä raaka-aineita ja tuotteita, mitä Jäämeren alueelta on mahdollista hankkia.

9.5.2014 9.48  Mirja Vehkaperä

Kiitos Matti kommentistasi! Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Jäämeren rata on ehdottoman tärkeä, ja se pitää tehdä. Siihen liittyy kuitenkin jonkin verran kansainvälisiä neuvotteluita ja epävarmuustekijöitä. Soklin radan voisimme ihan itse rakentaa vaikka heti.

Ratayhteys Keski-Eurooppaan on myös kannatettava asia.

17.5.2014 11.35  Jussi

Mikä on Nato-kantasi?

19.5.2014 13.09  Mirja Vehkaperä

Hei, Jussi. En kannata Suomen Nato-jäsenyyttä. Suomen on kuitenkin toimittava niin, että liittoutuminen on myöhemmin mahdollista, jos tilanne muuttuu ratkaisevasti. Keskustan linjan mukaan Nato-jäsenyyttä voidaan hakea vain kansanäänestyksen kautta.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini