Puheenaihe: Pitäisikö liikenteen kännykkäkuria kiristää?

Share |
22.07.2017

Lauantain lehdessä Kalevan kokoama Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa liikenteen kännykkäkuriin. Liikenneturvan selvityksen mukaan neljä viidestä kuskista vastaa puheluihin ajon aikana, ja tekstiviestejä ja sosiaalisen median viestejä lukee kolmannes kuljettajista.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan vuosina 2010–2015 Suomessa kuoli 24 ihmistä liikenneonnettomuuksissa, joiden syntymiseen myötävaikutti matkapuhelimen käyttö. Pitäisikö liikenteen kännykkäkuria kiristää Suomessa?

Ratkaisu: Äänin 3-2 liikenteen kännykkäkuria ei tarvitse kiristää.

Oululainen kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Mirja Vehkaperä pitää nykyistä lainsäädäntöä asianmukaisena. Ongelma on pikemminkin siinä, etteivät kaikki noudata lakia. Vehkaperän mukaan laitteiden ja palveluiden käyttö ajaessa muuttuu aiempaa turvallisemmaksi, kun tekniikka kehittyy.

– Kommunikointilaitteiden fyysinen näpertely heikentää liikenneturvallisuutta. Odotan enemmän kehitystä autojen langattomilta yhteyksiltä. Pelkkä hands free -järjestelmä ei enää riitä. Ääneen reagoiva puhelin- ja navigointilaitteisto voisi kuulua tulevaisuuden autojen vakiovarustukseen.

Myös Oulun Kellossa asuva Toyota-kuski Pasi Alatalo pitää nykylainsäädäntöä riittävänä. Alatalo ei kasvattaisi myöskään kännykän käytöstä aiheutuvien sakkojen summaa.

– Mielestäni satasen rikesakko on riittävä seuraus kännykän kädessä pitämisestä. Puhun toisinaan itsekin työmatkoja ajaessani hands freen kautta. Se on tehokasta ajankäyttöä. Sosiaalisen median käyttöä tai tekstiviestin kirjoittamista ajon aikana en hyväksy. Se on ihan eri tason juttu, hän sanoo.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen on kännykkäkurin kiristämisen kannalla. Hän painottaa, että matkapuhelimen käyttö ajaessa aiheuttaa väistämättä kuljettajan tarkkaamattomuutta.

– Puhelimeen vastaaminenkin älykännykällä edellyttää katseen siirtämistä laitteen näytölle. Toistaiseksi kuljettajan herpaantumatonta tarkkaavaisuutta tarvitaan turvalliseen liikenteeseen.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa kännykän käyttö ajon aikana on isompi ongelma kuin tilastot antavat ymmärtää.

– Onnettomuustietoinstituutin tekemä mopoautotutkimus osoitti, että huomion kiinnittyminen muuhun kuin liikenteeseen aiheuttaa paljon onnettomuuksia. Kun kuljettaja ei seuraa liikenneympäristöä, on selvää, että kolarit lisääntyvät – myös ne vakavat kolarit, joissa ihmisiä kuolee ja loukkaantuu, Ihalainen sanoo.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL) ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen ei kannata kännykän käyttöön liittyvän lainsäädännön tiukentamista. Hänen mukaansa kännykkäkuria tulisi kiristää ensisijaisesti lisäämällä valvontaa joko kännykkäratsioiden tai kameravalvonnan avulla.

– Maanteiden tavaraliikenne perustuu nopeaan tiedonvälitykseen ja älypuhelimien käyttöön. Kuljetusyritykset edellyttävät kuljettajien käyttävän ajon aikana hands free -laitteita, jotka mahdollistavat ajoneuvon turvallisen ohjaamisen. Huomiota tulisi kiinnittää myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden kännykkäkuriin vaaratilanteiden välttämiseksi.

Juttu julkaistu sanomalehti Kalevassa 22.7.2017

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/puheenaihe-pitaisiko-liikenteen-kannykkakuria-kiristaa/765842/ 

12.07.2018Mirjan blogi Kalevassa: Työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen agendalla myös EU:ssa
11.07.2018Tiedote: Mirja Vehkaperä Euroopan parlamentin kehitysvaliokunnan toiseksi varapuheenjohtajaksi
05.07.2018Mirjan kolumni Suomenmaassa: Euroopan ytimessä
02.07.2018MT: "Paavon saappaita ei tarvitse täyttää" - EU-parlamentin pohjoisin jäsen haluaa arktiset suhteet kuntoon
29.06.2018YLE: Juha Sipilä: EU:n maahanmuuttoratkaisu Suomen tavoitteiden mukainen
28.06.2018Mirjan blogi Kalevassa: Huippukokous käynnistyy Brysselissä; mikä on EU:n rooli tulevaisuudessa?
26.06.2018HS: Mikä on Euroopan unionin polttavin kysymys tulevaisuudessa? Kysyimme kaikilta Suomen mepeiltä
21.06.2018Hae avustajaksi Mirjan tiimiin; Akkreditoitu parlamentaarinen avustaja - EU:n ulkopolitiikka
21.06.2018Hae avustajaksi Mirjan tiimiin; Akkreditoitu parlamentaarinen avustaja - viestintä
20.06.2018Mirjan kolumni Kalevassa: Vielä kerran eduskunnasta

Siirry arkistoon »