Puheenaihe: Pitäisikö liikenteen kännykkäkuria kiristää?

Share |
22.07.2017

Lauantain lehdessä Kalevan kokoama Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa liikenteen kännykkäkuriin. Liikenneturvan selvityksen mukaan neljä viidestä kuskista vastaa puheluihin ajon aikana, ja tekstiviestejä ja sosiaalisen median viestejä lukee kolmannes kuljettajista.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan vuosina 2010–2015 Suomessa kuoli 24 ihmistä liikenneonnettomuuksissa, joiden syntymiseen myötävaikutti matkapuhelimen käyttö. Pitäisikö liikenteen kännykkäkuria kiristää Suomessa?

Ratkaisu: Äänin 3-2 liikenteen kännykkäkuria ei tarvitse kiristää.

Oululainen kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Mirja Vehkaperä pitää nykyistä lainsäädäntöä asianmukaisena. Ongelma on pikemminkin siinä, etteivät kaikki noudata lakia. Vehkaperän mukaan laitteiden ja palveluiden käyttö ajaessa muuttuu aiempaa turvallisemmaksi, kun tekniikka kehittyy.

– Kommunikointilaitteiden fyysinen näpertely heikentää liikenneturvallisuutta. Odotan enemmän kehitystä autojen langattomilta yhteyksiltä. Pelkkä hands free -järjestelmä ei enää riitä. Ääneen reagoiva puhelin- ja navigointilaitteisto voisi kuulua tulevaisuuden autojen vakiovarustukseen.

Myös Oulun Kellossa asuva Toyota-kuski Pasi Alatalo pitää nykylainsäädäntöä riittävänä. Alatalo ei kasvattaisi myöskään kännykän käytöstä aiheutuvien sakkojen summaa.

– Mielestäni satasen rikesakko on riittävä seuraus kännykän kädessä pitämisestä. Puhun toisinaan itsekin työmatkoja ajaessani hands freen kautta. Se on tehokasta ajankäyttöä. Sosiaalisen median käyttöä tai tekstiviestin kirjoittamista ajon aikana en hyväksy. Se on ihan eri tason juttu, hän sanoo.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen on kännykkäkurin kiristämisen kannalla. Hän painottaa, että matkapuhelimen käyttö ajaessa aiheuttaa väistämättä kuljettajan tarkkaamattomuutta.

– Puhelimeen vastaaminenkin älykännykällä edellyttää katseen siirtämistä laitteen näytölle. Toistaiseksi kuljettajan herpaantumatonta tarkkaavaisuutta tarvitaan turvalliseen liikenteeseen.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa kännykän käyttö ajon aikana on isompi ongelma kuin tilastot antavat ymmärtää.

– Onnettomuustietoinstituutin tekemä mopoautotutkimus osoitti, että huomion kiinnittyminen muuhun kuin liikenteeseen aiheuttaa paljon onnettomuuksia. Kun kuljettaja ei seuraa liikenneympäristöä, on selvää, että kolarit lisääntyvät – myös ne vakavat kolarit, joissa ihmisiä kuolee ja loukkaantuu, Ihalainen sanoo.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL) ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen ei kannata kännykän käyttöön liittyvän lainsäädännön tiukentamista. Hänen mukaansa kännykkäkuria tulisi kiristää ensisijaisesti lisäämällä valvontaa joko kännykkäratsioiden tai kameravalvonnan avulla.

– Maanteiden tavaraliikenne perustuu nopeaan tiedonvälitykseen ja älypuhelimien käyttöön. Kuljetusyritykset edellyttävät kuljettajien käyttävän ajon aikana hands free -laitteita, jotka mahdollistavat ajoneuvon turvallisen ohjaamisen. Huomiota tulisi kiinnittää myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden kännykkäkuriin vaaratilanteiden välttämiseksi.

Juttu julkaistu sanomalehti Kalevassa 22.7.2017

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/puheenaihe-pitaisiko-liikenteen-kannykkakuria-kiristaa/765842/ 

14.12.2017Eduskunta: Valtion vuoden 2018 talousarvion ainoa käsittely viikoilla 50 ja 51
05.12.2017Eduskunnan Suomi 100 -juhlapäätös tukee lasten hyvinvointia ja yhdenvertaista kehitystä
05.12.2017Keskustan eduskuntaryhmä: Eteenpäin, yhdessä
01.12.2017Keskustan kansanedustajat liikkeellä koko Suomessa 8.-10.12.
01.12.2017Kansanedustaja Vehkaperä: Joulu on hyvän jakamisen ja perheen yhdessäolon aikaa
29.11.2017Eduskunta: Asuntopolitiikan kehittämistarpeet -kuuleminen keskiviikkona klo 11 alkaen seurattavana suorana netissä
28.11.2017Eduskunta: Sisäilmaongelmat ja niiden parantaminen täysistuntokeskustelussa
24.11.2017Maa- ja kotitalousnaiset: Mervi Mäki-Nesteestä Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen hallituksen uusi puheenjohtaja
24.11.2017Keskustalaiset eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsenet: Korkeakoulutuksen on oltava kaikkien saavutettavissa
23.11.2017Eduskunta: Ajankohtaiskeskustelu EU-asioista odotetun vilkas

Siirry arkistoon »