Onnistuu ja ei onnistu

Share |

Keskiviikko 21.9.2016 klo 9.43


Kyllä työviikot ovat erilaisia. Viime viikolla petyin Kollajan päätöksestä ja eilen olisi pitänyt melkein liputtaa liikennekaaren eteenpäin menosta. On tämä värikästä touhua.

 

Kollajasta. Hallitus teki periaatepäätöksen olla puoltamatta Kollajan tekoaltaan rakentamista Pudasjärvelle. Kyse ei ollut rahasta, koska hankkeeseen ei olisi käytetty verovaroja. Syyt lienevät periaatteelliset. Olen itse ollut rakentamisen puolesta koko poliittisen elämäni. Suunnitelmalla oltaisiin lisätty tarvittavaa uusiutuvaa säätövoimaa, otettu huomioon alueen tarpeet, työllistetty korkean työttömyyden Koillismaan ihmisiä ja parannettu tulvasuojelua. Koskiensuojelulain avaaminen tuntui olevan nyt liian iso pala päättäjille. Vaelluskalahankkeiden osalta sanon, että jo padottuun vesistöön osa suunnitelmista yliampuvia. Kalastus ja matkailu silti Iijoen valtteja.

 

Liikennekaaresta. Viilattiin, höylättiin, viimeisteltiin ja lopulta pakettiin! Kaaren ensimmäinen näytelmä nähty. Tässä vaiheessa luotiin uudet olosuhteet eri liikennemuotojen harjoittamiseen. Matkaketjut, lippu- ja maksujärjestelmät, uudet liikennepalvelut ja tiedon rajapinnat avautuvat. Pääsekö pian yhdellä lipulla kotiovelta kohteeseen neljällä eri kulkumuodolla? Oli tärkeää, että mukaan liikennekaaren saatiin myös taksit. Suurin osa mm. Kela-kuljetuksista tehdään takseilla julkisin varoin. Kyytien yhdistämisestä on saatu hyviä kokemuksia ja taloudellisia säästöjä.

 

Kuluva viikko käytetään eduskunnassa ensi vuoden talousarviokeskusteluun. Roolit eivät ole muuttuneet: oppositio kritisoi ja hallitus puolustaa. Tärkeintä olisi löytää yhteinen tilannekuva maailman ja Suomen taloudesta. Tiukkaa on.

 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini