Toimivat liikenneyhteydet Pohjois-Suomen elinvoimaisuuden ykköstekijöitä

Share |

Torstai 19.3.2015 klo 14.16


Tänään pohdittiin Pohjois-Suomen liikenteen ja logistiikan kärkihankkeita järjestämässäni seminaarissa Oulussa. Alan toimijoiden kanssa käytyjen alustusten ja yleisön puheenvuorojen perusteella Pohjois-Suomen tärkeimmiksi hankkeiksi tulevalle vaalikaudelle voidaan listata etenkin nelostien perusparannus, kaksoisraiteen jatkaminen Ouluun saakka, satamaväylän syventäminen sekä perusväylien kunnossapito.

liikennesem.jpg

Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Jussi Rämet muistutti puheenvuorossaan, että valtatie 4 on Suomen pääväylä, ja etenkin Oulun kohdalla tie on täysin tukossa. Lisäkaistat on saatava, jotta liikenne saadaan jälleen sujuvaksi, ja jatkuvat onnettomuudet pysäytettyä. Myös valtatie 8 välillä Oulu-Vaasa on saatava kuntoon. Ylipäätään Pohjois-Suomeen tulevat investoinnit ja suurhankkeet edellyttävät, että kulkuväylämme ovat asiallisessa kunnossa.

jussiramet.jpg

                                      Jussi Rämet

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien puheenjohtaja Lauri Mikkonen kantoi huolta hajallaan olevista tietoliikenneyhteyksien parantamishankkeista. Tällä hetkellä eri puolilla maakuntaa on osuuskuntia, jotka hallinnoivat tietoliikennehankkeita. Valtion tulisi ottaa Mikkosen mielestä suurempi rooli ja vastuu tietoliikenneyhteyksien kuntoonsaattamisesta. Yrittäjille toimiva nettiyhteys on elinehto, hän muistutti.

Oulun kaupungininsinööri Pasi Heikkilä korosti nelostien pikaista kunnostustarvetta. Hän muistutti myös rataliikenteen ja lentoliikenteen puutteellisesta yhteistyöstä. Tällä hetkellä Suomessa millekään lentokentälle ei pääse junalla. Heikkilä toi esiin myös sen, miten Pohjois-Suomen liikenteen ominaispiirteitä ei aina Etelä-Suomesta käsin täysin ymmärretä.

Toimitusjohtaja Ville Vähälä Vähälä Logistics Oy:sta kertoi tämän talven olleen todella kurja teiden kunnossapidon osalta. Vaaratilanteilta ei ole vältytty. Jopa päätieverkostot ovat olleet erittäin huonossa kunnossa. Kun tiestöllä alkaa olemaan vielä liikkeellä uusia jättirekkoja, tiestö ei saa olla näin huonolla hoidolla, hän totesi. Vähälä painotti puheenvuorossaan myös sitä, että nelostie on saatava kuntoon Jyväskylänkin kohdalta. Liikenteen sujuvuuden kannalta ei ole merkitystä sillä, myöhästeleekö rekat Oulussa vai Jyväskylässä huonojen teiden vuoksi. Tiestöt on saatava kuntoon muuallakin kuin Pohjois-Suomessa.

villevahala.jpg

                                       Ville Vähälä

 

Toiminnanjohtaja Taavi Heikkinen Skal Pohjois-Suomi ry:stä jakoi huolen teiden surkeasta talvikunnossapidosta. Hänen mielestään joudumme harventamaan tieverkkoa, mikäli kunnossapitoa ei saada paremmalle tasolle. Heikkinen kertoi myös kuljetusyrittäjyyden esteistä. Yrittäjäksi ryhtymistä tulee helpottaa, ja ensimmäisen työntekijän palkkaaminen ei saa olla niin riskialtista. Moni kuljetusyrittäjä olisi valmis palkkaamaan ensimmäisen työntekijän, mutta riskejä pidetään ihan liian suurina. Myös kotimaisesta huoltovarmuudesta tulee huolehtia. Kotimaisilla kuljetusyrityksillä tulee olla menestymisen edellytykset myös siksi, että mahdollisen kriisin koittaessa meillä on kotimaista kalustoa saatavilla kuljetuksia varten.

Kiitos kaikille seminaariin osallistujille antoisasta aamupäivästä liikenneasioiden parissa. Pohjois-Suomi pidetään jatkossakin elinvoimaisena, ja siihen tarvitaan toimivat ja turvalliset liikenneyhteydet.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini