Perusväylien kunnosta pidettävä huolta koko maan alueella

Share |

Perjantai 19.9.2014 klo 16.18


Budjettiviikko eduskunnassa päättyy tänään. Eilen illalla keskusteltiin liikenteestä. Hallituksen sopimat pääkaupunkiseudun miljardien liikennehankkeet vievät rahoituspohjan maakuntien liikennehankkeista. Pohjois-Pohjanmaalla rahaa tarvitaan etenkin nelostien ja kasitien kunnostukseen, Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamiseen, Pohjanmaan radan remontin loppuunsaattamiseen ja valtatie 22 Oulu-Kajaani-välin korjaukseen.

Vielä ministeri Kyllösen aikaan valtatie 22 -tieosuus oli saamassa rahaa 45 miljoonaa euroa. Nyt tämä summa on kutistunut 15 miljoonaan euroon. Summa riittää juuri ja juuri Oulun päässä pienen tiepätkäosuuden korjaukseen. Hallitus vetäisi muitta mutkitta ruksit jo päätetyn hankkeen päälle.

Hallitus leikkaa perusväylänpidon rahoitusta ensi vuonna 83 miljoonaa euroa. Lisäksi vuodelle 2016 suunniteltu perusväylänpidon tasokorotus perutaan. Suomen tiestö, radat ja satamat eivät voi odottaa korjausta loputtomiin. Mutta hallitus näkee vain Etelä-Suomen liikenteen tarpeet. Muu Suomi saa hallituksen puolesta ajella kuoppaisilla teillä ja matkustaa vaarallisen huonokuntoisilla junaradoilla.

Perusväylien luvattoman huono kunto vaikuttaa myös maakuntien yrittäjien toimintaan. Turvattomuus tiellä on koko ajan läsnä. Ajonopeuksia joudutaan laskemaan, mikä taas lisää bensan kulutusta ja vie tarpeettomasti yrittäjien työaikaa.

Pääkaupunkiseudun miljardihankkeet sitovat seuraavankin hallituksen kädet. Toimillaan hallitus varmistaa, että ensi vaalikaudellakin maakuntien liikennehankkeiden rapistuminen tulee jatkumaan.

Mistä hallitus aikoo hankkia työntekijät pääkaupunkiseudun liikennehankkeille? Työ tulee olemaan ainoastaan väliaikaista, ja kaikkia tekijöitä ei lähialueelta saada. Onko tarkoitus tarjota jättimäiset urakat puolalaisille ja virolaisille rakennusmiehille?

Maakunnissa liikennehankkeet olisivat olleet äärimmäisen tärkeitä myös siksi, että osaava rakennusalan ammattilaisten joukko olisi saanut työtä kotiseudullaan. Kaikki suomalaiset eivät ole valtiovarainministeri Rinteen toivomia, työn perässä Etelä-Suomeen muuttavia, vaan haluavat tehdä työtä ja maksaa veroja kotiseudullaan.

Seuraavaksi hallitus haluaa taksit pois syrjäseuduilta. Taksit ovat monella alueella ainoa joukkoliikenneväline. Jos hallitus vapauttaa taksiluvat, kuka enää haluaa ajaa taksia syrjäseudulla, missä kyytien määrä on täysin toista luokkaa kuin kaupungeissa ruuhka-aikoina. Lupien vapautuksen myötä taksikuskit pystyisivät ottamaan vain kermat kakun päältä. Syrjäseutujen asukkaat jätettäisiin kokonaan oman auton varaan, mitä ei esimerkiksi iäkkäämmillä asukkailla enää ole edes käytössä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini